8 Ekim 2010 Cuma

parerank nedir?

• Pagerank Nedir?


Pagerank metodu Google tarafından, sitelerin birbirleriyle orantılı olarak önemlerini yani kısaca popüleritelerini tespit etmek için bulundu. Bu metod oluşturulurken siteler arasındaki linkler baz alınarak internetteki topoloji örneklendi.
Page Rank'in ana fikri şöyledir: Eğer bir A sitesi B sitesinin linkini yayınlamışsa bunun nedeni B sayfasının A sayfası ziyaretçileri tarafından dolaşılabilecek olarak düşünülmüş olmasıdır. Bu yapıya göre A sayfası B sayfasının pagerankini yükseltmiş olacaktır.
Ancak Pagerank kavramı sadece bunlarla sınırlı değildir. Aşağıda belirttiğim iki fikir de önemli başrol oynar.
  • A sayfası ne kadar yüksek pageranke sahipse B sayfasının pagerank değeri de buna orantılı olarak artacaktır.
  • A sayfasında ne kadar az dışarı link varsa, B sayfasının pagerank değeri o kadar yüksek olacaktır. Bu mantığa göre A sayfası sadece B sayfasını link verilecek değerde görmüşse, B sayfasının pageranki çok daha fazla artacaktır.
Mantığı açıkladıktan sonra, bu sistemi gelin formülize edelim. Başlamadan önce açıklayalım, bu formülü Google'ın iki kurucusundan aldık. Formül şu ana kadar değişilik geçirmiştir ancak temel mantığı halen aynıdır.
A 1, A 2 , ..., An B sayfasına link veren sayfalar olsun. PR(Ak)'yı da A k sayfasının pageranki olarak kabul edelim. N(Ak) ise Ak sayfasının dış sayfalara verdiği link sayısı olsun. d ise 0 ile 1 arasında değişen ve genellikle 0.85 olan bir katsayı olsun.
Bu durumda PageRank'in matematiksel değeri şöyle olacaktır:
PR(B) = (1-d) + d x ( PR(A1) / N(A1) + ... + PR(An) / N(An) )
Belki bu formülün hem basit hem de karmaşık olduğunu düşünebilirsiniz. Basit çünkü sadece birkaç koşula bağlı, karmaşık çünkü hesaplamak için daha önceden başka bir sitenin pagerankini hesaplamanız gerekir.
Aslında bu çok basittir, tüm pagerankleri belli bir değere sabitlerseniz olur biter. Eğer her sayfaya aynı değeri verirseniz; bu değeri kaç alırsanız alın sonuç değişmeyecektir.
Formülü tekrarlamaya başladığınızda sonuç bir önceki hesaplamaya bağlı olarak tekrar hesaplanacaktır. İşlem ilerledikçe pagerank değerleri yerine oturmaya başlayacak, ve bir hesaplamadan diğerine kadar hiçbir değişiklik olmayacaktır.
Rastgele Yürüme Modeli
PageRank değerinin hesaplanmasında formül dışında bir başka model daha vardır. Bu model de internetde dolaşan birinin simüle edilmesiyle, rastgele linkler arasında dolaşılmasıdır.
Bir düşünün, birisi bir sayfada dolaşırken bir link dikkatini çeker ve ona tıklayarak o sayfada dolaşmaya başlar. Böylece giderek birçok sayfa dolaşılır .
Page Rank değeri bir ziyaretçinin sayfada harcadığı süreye de bağlı olabilir.
Eğer gidilen bir sayfada geriye dönüş için de link bulunuyorsa olasılık daha da artacaktır. Bu da formülün ikinci terimine denk gelmektedir.
İlk terim ise sayfadan çıkılmadan içeri de ne kadar dolaşılabileceği olasılığını modeller. Formülde ifade ettiğmiz d sembolü aslında budur.


PageRank Hesaplanması
PageRank'in matematiksel formülünü elde ettikten sonra, bunları hesaplamak için şu değişkenlere ihtiyacımız vardır:
B sayfasının PageRank'i üç faktöre bağlıdır:
  • B sayfasına link veren Ak sayfa sayısı;
  • Her bir Ak sayfasının PageRank değeri;
  • Ak sayfasındaki dış sayfalara verilen link sayısı;
Öyleyse B sayfasının pagerank değeri şunlarla alakalı değildir:
  • B sayfasına gelen ziyaretçi sayısı
  • Ak sayfasındaki B linkine tıklanma sayısı
  • B sayfasının Google'daki tıklanma sayısı                         


PageRank Değerini Arttırmak
PageRank değerinizi arttırmanın yolu sitenize pekçok site tarafından link verilmesiyle olur.
Başka Sitelere Link Verdirmek
Bu konuda aşağıdaki önerilere uymak doğru olacaktır.
  • Sitenize çok çok fazla siteye link verdirmek
  • Yüksek PageRank elde etmiş sitelere link verdirmek ( Bunu yaparken dikkatli olun, çünkü illegal içerik sağlayan bir sayfadan PageRank değerini çok düşürebilmektedir.)
  • PageRank değeri az olan sayfalara link veriyorsanız, içinde az link olanları tercih etmek
  • Google tarafından iyi arşivlenmesine rağmen pageranki sıfır olan sayfalara link vermemek, çünkü bu size hiçbirşey kazandırmayacaktır. Çünkü böyle sayfalar META'larında ya da robot.txt dosyalarında belirtmezlerse google arşivleme yapamamaktadır.
  • PageRanki 6 olupta birçok link veren bir sitenin etkisi PageRank'i 4 ama çok az link veren bir siteye oranla düşük olacaktır.
  • DMOZ ve Yahoo buna çok iyi iki örnektir. Bunlarla ilgili bilgileri de sizlere vereceğiz.
İç Linklerin Önemi
Dış sitelerden link almak güzel ancak kontrolü zor bir olaydır. Diğer taraftan kendi sayfalarınız arasındaki linkler de sayfaların önemini etkilemektedir.
Yani, sayfalarınız pagerankinin yükselmesi büyük oranda sizin de elinizdedir. Başta anlattığımız matematiksel formülden de anımsayacağınız gibi bir sayfa link verdiği sayfaya kendi puanlarını transfer edebilmekteydi.
Gelin şimdi bir sayfanın başka bir sayfa ile link değişimiyle nasıl PageRanklerini yükselttiğini görelim. Alt sayfalarınızın ana sayfanızın PageRank'inden nasibini almasını istiyorsanız, bu sayfalara ana sayfanızda link vermeniz gerekmektedir. Eğer gereğinden fazla link verirseniz de bu seferde etki eden PageRank değeri düşecektir.
Eğer sitenizi optimize etmek isterseniz, öncelikle pagerank değeri yüksek sitelere verdiğiniz linkleri kaldırmakla işe başlamanız gerekmektedir. Çünkü zar zor kazandığınız pagerank değerleri bu sitelere harcanmaktadır. Bu yüzden ana sayfanıza, dış linkler için links.html gibi ayrı bir sayfaya link verip, buradan o sitelere link vermek daha akıllıcadır.
Ayrıca sitenizi sadece belirli sayfaların pageranki yüksek olacak şekilde de dizayn edebilirsiniz. Örneğin bu iş için en güzel örnek sol üst köşeye koyduğunuz site logonuza ana sayfanın linkini vermektir.

Page (sayfa) ve Rank (sıra, derece, rütbe) kelimelerinden oluşan Pagerank ifadesini Türkçe'ye sayfa değeri veya sayfa derecesi olarak çevirebiliriz. Her web sayfası 0 ve 10 arasında pagerank değerine sahiptir. Bu değer Google tarafından çeşitli kriterlere göre belirlenir ve web sayfalarının Google'ye göre değerini gösterir. Bir web sayfasının pagerank değeri 8 ise, bu sayfa Google'ye göre önemlidir ve bu nedenle arama sonuçlarında üst sıralarda çıkar. Kısaca, bir web sayfasının pagerank değeri ne kadar fazlaysa, arama sonuçlarındaki konumu da o kadar iyidir. Ancak pagerank arama sonuçlarını etkileyen faktörlerden sadece bir tanesidir. Şimdi pagerank değeri nasıl belirlenir kısaca değinelim.
Bir web sayfasına ne kadar çok link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Çünkü internet kullanıcıları faydalı olmayan sitelere genellikle link vermez. PR değerinin nasıl belirlendiğini bir örnekle açıklamaya çalışalım. A ve B siteleri iki matematik sitesi olsun. A sitesindeki konu anlatımlarının, örnek soruların, tasarımın ve içeriğin çok iyi olduğunu, B sitesinde ise tam tersi olduğunu düşünelim. Bu siteleri ziyaret edenler doğal olarak arkadaşlarına A sitesini önerecek ve web sitelerinde, forumlarda, bloglarında A sitesine link verecektir. Böylece A sitesinin pagerank değeri artarken B sitesinin pagerank değeri az artacak veya hiç artmayacaktır. Sonuca bakacak olursak yapılan aramalarda A sitesi B'den daha iyi bir konumda olacak ve ziyaretçi sayılarını artıracaktır. Google ise kullanıcılarını daha kaliteli sitelere yönlendirmiş olacaktır. Google'nin birdenbire ortaya çıkıp en büyük arama motoru olmasını sağlayan da pagerank sistemini geliştirmeleri ve kullanmalarıdır.
Belirli aralıklarla (genellikle üç ayda bir) pagerank güncellemesi yapılır ve üç ayda sitelerin ne kadar link aldıkları, hangi sitelerden link aldıkları gibi çeşitli değişkenler incelenerek websiteleri için yeni pagerank değerleri belirlenir.

Pagerank Değerini Etkileyen Faktörler

Pagerank değeri sadece verilen link sayısına göre belirlenmez. Çeşitli faktörler pagerank değerini etkiler. Kısaca bunlara değinelim;
Link Sayısı: Daha önce de söylediğimiz gibi web sayfasına ne kadar link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Örneğin bir web sayfasına 10 link verilmişse PR değeri 1 olur gibi...
Link Veren Siteler: Hangi sayfaların link verdiği de link sayısı kadar önemlidir. Örneğin PR değeri 8 olan bir siteden link almanız, tek başına sitenizin PR değerini 6'ya çıkarabilir. Sitenize link veren sayfaların PR değerleri ne kadar yüksekse, o kadar çok faydası olur.
Link Veren Sayfalardaki Linkler: Sitenize link veren bir sayfada kaç tane link olduğu da PR değerini etkiler. Örneğin sitenize link veren bir sayfada 50 tane link varsa, sitenize sağlayacağı fayda 50'ye bölünecek ve sadece 1 birimi sizin sitenize katkı yapacak demektir.
Alakalı Siteler: Aynı kategorideki sitelerin verdiği linkler, farklı kategorideki sitelerin verdiği linklere oranla pagerank değerini daha çok artırır. Örneğin fıkra siteniz varsa, araba sitesinin verdiği link sitenizin Pagerank'ını pek artırmaz. Başka bir fıkra sitesinden link almanız sitenize daha çok katkı sağlar.
Google mühendislerinin geliştirdiği denklemler, yukarıdaki ve benzeri kriterleri değerlendirerek her web sayfası için pagerank değeri belirler. Gelecek güncellemeye kadar belirlenen pagerank değerleri sitelerin sıralamalarını etkiler.

Pagerank Artırma Yöntemleri

Pagerank sisteminin ne olduğunu, nasıl belirlendiğini kısaca anlatmaya çalıştım. Şimdi web sayfalarımızın PR değerini artırmak için neler yapabileceğimize göz atalım.
Kaliteli ve Özgün İçerik
Pagerank artırmak için en iyi yöntem kaliteli ve özgün bir içerik oluşturmaktır. Eğer sitenizin içeriği kaliteliyse ve içeriğini başka bir yerden almayıp kendiniz oluşturduysanız hiçbir şey yapmanız gerekmiyor. Zaten ziyaretçiler sizin yapmanız gerekenleri kendisi yapacaktır. Kendi sitelerinde veya forumlarda sitenizin linkini ekleyecektir.
Sitenize Link Verilmesini Sağlayın
Ziyaretçilerinize sitenize link vermeleri için yol gösterin. Sitemizdeki "Sitemize Destek Olun" benzeri bir sayfa oluşturarak buraya sitenizin logolarını ve link kodlarını ekleyin. Siteniz için aşağıdaki gibi bir kod oluşturun. Anahtar kelimeniz bölümüne hangi kelimede üst sıraya çıkmak istiyorsanız onu yazın.
<a href="http://sitenizinadresi.com" title="kelime, kelime2" target="_self">Anahtar Kelimeniz </a>

Web Dizinleri ve DMOZ

Çeşitli web dizinlerinin ilgili kategorilerine sitenizi ekleyebilirsiniz. Böylece sitenize bir link daha verilmesini sağlamış olursunuz.
İnternetin en büyük web dizini DMOZ açık dizin projesidir. Bu dizin dünyanın çeşitli bölgelerinden gönüllülerin oluşturduğu ve insanlar tarafından düzenlenen bir dizindir. Arama motorları, bilgisayarlar ve çeşitli programlar aldatılabilir, kalitesiz siteler kaliteli gibi gösterilebilir. O nedenle hiç bir program insan kadar doğru karar veremez. DMOZ tamamen insanlar tarafından kontrol edilen bir dizin olduğu için sadece kaliteli sitelerin başvuruları kabul edilir. Bu nedenle de çoğu arama motoru bu dizine büyük önem verir. Google, web dizini olarak DMOZ'u referans alır.

PR Nereden Öğrenilir

Sayfaların PR değerini ögrenebilmek için FireFox ve Google Toolbar'ı bilgisayarınıza yüklemeniz yeterlidir.


ALINTIDIR.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

umaraım iyi vakit geçirirsiniz.

Sitemize hoşgeldiniz. Umarım iyi vakit geçirirsiniz.



Eğer sizlere yararlı olabilmişsek ne mutlu bize.



bize ulaşmak için tıklayınız.






Günün Fırsatı